המגמה של השוק העולמי המאופיינת במאמצים לחיסכון במשאבים שאינם מתחדשים, הפכה את המיחזור לאחד מגורמי המפתח שנועדו להקל על ניצול משאבים ושימורם. אחת התעשיות הגדולות שצורכות משאבי טבע היא תעשיית הרכב.

ניהול פסולת בת קיימא

תוכן עניינים

ההשפעות הכלכליות והאקולוגיות של תעשיית הרכב לא מוגבלות רק לצריכת משאבי הטבע והן מתייחסות גם להשפעות הסביבתיות שיוצרת כל יחידה חדשה המיוצרת בתעשייה זו. המשמעות היא שסוחר, אשר קונה רכבים ישנים לפירוק ומיחזור, תורם תרומה משמעותית לדאגה ברורה ונרחבת זו.

בימינו, כאשר יותר ויותר אנשים נותנים את דעתם לנושאים הקשורים לאיכות הסביבה ומיחזור, תעשיית הרכב מעוררת לא מעט ויכוחים ומחלוקות, העשויים להסתיים בסופו של דבר גם בהרבה פעולות.

מחזור רכב

בהקשר זה, מיחזור רכב שהגיע לקיצו – ELV (End of Life Vehicle), מקבל עידוד משפע של גורמים, בעיקר כלכליים וטכנולוגיים, אבל גם מהיבטים חברתיים ואקולוגיים המעסיקים את העולם של ימינו.

לפיכך, ניכר כי תעשיית הרכב מנסה לשלב ידיים עם הדרך הסביבתית לעשיית עסקים, ומתקדמת ללא הרף לקראת ניהול פסולת בר קיימא.

ערך רכיבי הרכב המפורק

מחקר, שביקש לשפר את ההבנה שלנו לגבי האופי וההיקף של ההשפעות הסביבתיות והכלכליות הנגרמות על ידי כלי רכב ישנים (ELV), ניתח את המידע הזמין בשוק הרומני, ממנו ניתן ללמוד מספר דברים..

השוק עדיין מאופיין במספר רב של כלי רכב ישנים. רכבים אלה הם אחד ממוצרי הצריכה הממוחזרים ביותר, כאשר בהליך זה, העסק קונה רכבים ישנים לפירוק ומסיר את כלל רכיבי הרכב שעדיין יש להם ערך כלכלי.

עם זאת, נראה כי ייתכן שמדובר בענף שבטווח הבינוני ירשום ירידות משמעותיות. זאת, בגלל המגמה המתמשכת של שימוש במכוניות חדשות ואמינות יותר, שלא לדבר על מכוניות חשמליות עם שנות אחריות ארוכות.

הדרך שעוברות מכוניות ELV

בעיקרו של דבר, רכבי ELV הם כלי רכב ממונעים שהגיעו לסוף חייהם השימושיים ונחשבים כעת לפסולת. רכבים אלה הם רכבים ישנים שלא מסוגלים לתפקד בהתאם לתנאי היצרן, או ניזוקו מאוד בעקבות תאונה. כל מכוניות ה-ELV מורות מהכביש והרישום שלהן מבוטל.

מכוניות ישנות נחשבות למשאב יקר יותר מאשר פסולת אחרת. זאת משום שניתן להשיג חומרים וחלקי חילוף שונים ממכוניות ELV, כמו:

  • מתכות ברזל (71%)
  • זכוכית (3%)
  • פלסטיק (8%)
  • נוזלים (2%)
  • גומי (5%)
  • מתכות שאינן ברזל (7%)
  • חומרים אחרים (4%)

לסיכום המאמר

מדי שנה, למעלה מ-25 מיליון טונות של חומרים ממוחזרים ממכוניות ELV, ומכוניות הן הסחורה הממוחזרת ביותר בעולם של ימינו. סטטיסטיקות המיחזור האוטומטי טוענות כי ניתן למחזר יותר מ-80% מחלקי המכונית, כאשר 20% הנותרים, שאינם ניתנים למיחזור, מסומנים כ׳שאריות מגרסה אוטומטית׳ –ASR  (Auto Shredder Residue).

קיימת דאגה ברחבי העולם באשר להפחתת אחוז ה-ASR, מכיוון שכ-5.5 מיליון טון של ASR מושלכים למזבלות מדי שנה.

מאמר זה נכתב בשיתוף משה נונה קונה רכבים לפירוק > https://www.moshenona.co.il/

יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.
תפריט
Call Now Button