אבחון מקצועי תקלות ברכב ובמנוע הרכב בפרט משלב כיום עבודה של מכונאי רכב לצד מכשור דיאגנוסטיקה ממוחשב. המכונאי משתמש באמצעים אלה אשר נותנים לו באופן מדויק או אינדקציה כללית על מהות הבעיה והמיקום שלה ובהתאם הוא מבצע את הבדיקה האנושית וממליץ על טיפול מתאים לרכב ולמנוע. במאמר הבא נציג מספר אמצעים בולטים וכיצד משתמשים בהם במוסכים לשם אבחון ותקיון בעיות מנועים ברכב.

סורק OBD-II

תוכן עניינים

המכשיר הנפוץ ביותר אשר מאבחן קודי תקלות במנוע המתבסס על מחשב המנוע המובנה ברכב. באמצעות מכשיר זה אנו מקבלים את קוד התקלה ובהתאם לכך אנו יודעים באיזה חלק / אזור ברכב התרחשה התקלה, אם זה במנוע, במערכת הפליטה ובחלקים שונים ברכב אשר עלולים להשפיע גם על תפקוד המנוע.

אמצעי סריקה מתקדמים

מעבר לסורק ה-OBD הנפוץ ישנם אמצעי סריקה נוספים המספקים מידע מורחב יותר על התקלות ומאבחנים בעיות מורכבות. דוגמא לכך זה מחשב דיאגנוסטיקה בשם Autel MaxiSys Elite, מכשיר אוניברסלי מבוסס אנדרואיד אשר מעבר לקריאת תקלות הוא מציג נתונים בזמן אמת על מערכות שונות כגון: תיבות הילוכים רובוטיות, מסנני חלקיקים, מזרקי דלק, חיישני זוית הגה ועוד.

מולטימטר לרכב

מכשיר אשר נועד לבצע אבחון ומדידה של פרמטרים חשמליים שונים, כגון: רמת מתח, זרם והתנגדות. שימוש נפוץ הוא מדידה של רמת המתח במצבר הרכב כשניתן להיעזר בו גם לשם אבחון תקלות חשמליות הרלוונטיות למנוע או לשלול באמצעותו תקלות ברכיבים אחרים שאינם קשורים למנוע, כך שבמידה וחלקים אחרים תקינים עולה הסבירות כי מקור התקלה היא במנוע.

מד לחץ דלק

לעיתים ביצועי מנוע לקויים קשורים למערכת הדלק והזרקת הדלק. מד לחץ דלק מספק מידע אם ישנם בעיות הקשורות למשאבת הדלק, באספקת הדלק או בויסות הלחץ.

בודק קומפרסיה

מכשיר זה מבצע מדידה של לחץ הדחיסה בצילינדרים של המנוע. זוהי בדיקה חשובה לשם בדיקת תקינותו של המנוע אותה יש לבצע גם טרם התקנת מנוע לרכב. מכשיר זה מזהה גם בעיות במערכת השסתומים, בוכנות, אטמים ורכיבים נוספים במערכת המנוע.

מד ואקום

מכשיר זה נועד למדוד את לחץ הוואקום בסעפת היניקה שתפקידה לספק את תערובת הדלק והאוויר לצילינדרים באופן שווה. המכשיר יכול לאתר דליפות ואקום שמשפיעים על ביצועי המנוע.

מודד גזי פליטה

המכשיר מנתח את הרכב גזי הפלטה ואם הם תקינים. מערכת פליטה לא תקינה עלולה להוביל לזיהום שעלול לגרום לכשלים שונים כמו פגיעה בממיר הקטליטי ובצריכת הדלק ואלו משפיעים על ביצועי המנוע.

מד טמפרטורה

כשמו הוא, נועד לבצע מדידה של טמפרטורה על חלקים שונים ברכב ללא מגע פיזי של המכונאי. הוא מאפשר למדוד האם חלקים שונים ברכב מתחממים יתר על המידה וכן את ביצועי מערכת המיזוג והקירור ברכב.

מנתח ביצועי מנוע

הרכבים החדשים היום מצוידים במחשבי מנוע חכמים אשר מבצעים ניטור של מערכות המנוע ומתריעים בפני כשלים כלשהם המצריכים בדיקה. יחד עם זאת יש כלי סריקה חיצוניים אשר מאפשרים בדיקה של מערכת ההצתה, חיישנים ומערכת החיווט, גל ארכובה ומערכות נוספות המשפיעות על תפקוד המנוע והרכב.

לסיכום, הטכנולוגיה היום מספקת לנו מגוון כלים לאבחון תקלות ברכב ובמנוע. חלק מהאמצעים מובנים בתוך הרכב וחלק חיצוניים המאפשרים גם שימוש של בעלי רכב שאינם מכונאים כדי לקבל מידע על תקלות כלשהן ברכב. במקרים של תקלות שונות ברכב תמיד מוטב לפנות אל מוסך אשר מחזיק במכשור מתאים וייעודי לסוג הבעיה ברכב שלכם, בין אם מדובר במכשור לשם אבחון או טיפול בתקלה.

יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.
תפריט
Call Now Button